4. hét

STOP SUGAR!

Ismét egy tanács, ami egyszerűnek hangzik, de elég macerás…
STOP SUGAR – azaz ne egyél cukrot.

Mennyi cukrot eszünk véletlenül?

Itt a válasz.

Igazából konkrétan cukrot nagyon keveset teszünk az ételeinkbe – a kávéhoz/teához jó lesz az édesítő is! – mondhatod ilyenkor. Tény, hogy óriási lépés az is, ha nem használsz kristálycukrot, hanem helyettesíted.

De az igazi csapda az az, hogy a legtöbb boltban vásárolt dologban van cukor, és nem is kevés.
Miben? Gyakorlatilag mindenben. A joghurtban, a tejeskávéban, a gabonapehelyben, a kenyérben, a gyümölcslében, a felvágottban, a kekszekben… igazából nehéz olyan dolgot találni, amiben NINCS. (Azért lehet.:-)) Bonyolítja a helyzetet, hogy a cukornak rengeteg álneve van:

A cukor álnevei forrás: mandulaliget.hu

Tehát: OLVASS! Szánd rá az időt a boltban, olvasd ki a címkéket, és ne vegyél meg olyan terméket, amiben cukor van!

A fenti képet mentsd el a telefonodra, amíg nem ismered föl a cukor álneveit! (Bele lehet jönni)
Ez két dolgot fog eredményezni. Egy szupermarket kínálatának a 90%-a kiesik… és elkezdesz nem feldolgozott, friss alapanyagokat vásárolni. Ez eleinte kb kétségbeejtő (és ez normális), aztán el lehet kezdeni élvezni is. Én már sportot űzök belőle… 🙂
Oké, de MIRE lehet cserélni a cukrot?
Rengeteg fajta cukorpótló létezik, az IR diétában a stevia-eritrit négyszeres erősségű cukorhelyettesítőt szokták ajánlani. Több cégnek van ilyen terméke, én már az egész családnak ezt használom napi rendszerességgel, de akár befőttekhez is. Az elmúlt időben sok édesítőszerről kiderült, hogy legalább olyan káros, mint a cukor. A cukorhelyettesítők viszont nem szívódnak fel a bélrendszerből, így jelenleg nem tudunk káros hatásról.
Az édesítőszerekről és cukorpótlókról fogok a közeljövőben bővebben írni.
Tehát a feladat: a már meglévő rutinok mellett cseréld ki a cukrot, ügyelj a készételekben a rejtett cukorra is!
Mi a helyzet a mézzel? Bár természetes, de 98%-a cukor.
Akkor mit lehet?
A figyelmetekbe ajánlok két cikket, amik nagyon jól összefoglalják a cukor és a cukor helyett mit? kérdéskörét. Fontosnak tartom, hogy mindenki magának válassza ki a neki megfelelőt, de a lehető legtöbb info birtokában, hiszen vannak olyan édesítőszerek, amik károsabbak a cukornál, és vannak olyanok, amikre vonatkozólag nincsenek még hosszútávú megfigyelések az esetleges mellékhatásokat illetőleg.
Infószerzésre fel!
Nos, jelen állás szerint én négy dolgot tartok biztonságosnak a cukor kiváltására: a xilitet (nyírfacukor), az eritritet és a steviát és a glicint.
Én jelenleg eritritet és steviát, és ezek keverékét használom, ez a négyszeres erősségű cukorhelyettesítő vagy negyedannyi. Van még egy, amit ajánlok, ez kakukktojás, ő a GLICIN, ez egy természetes aminosav, tehát nem is szénhidrát. Viszont az ára miatt valószínűleg nem tudja mindenki a család cukorfogyasztását erre cserélni.
A xilitet pedig két dolog miatt nem használom: egyrészt van felszívódó szénhidráttartalma, kb a cukor 60%-a, tehát nem nullkalóriás. A másik pedig ez:
Take home message, azaz a lélyeg:
  • A már meglévő rutinok mellett cseréld ki a cukrot, ügyelj a készételekben a rejtett cukorra is!
  • Helyettesítsd mással a kristálycukrot! Keresd meg a megfelelőt! Lehet Negyedannyi, Eritrit, Stevia, Glicin.
  • A xilit is megfelelő lehet, de csak ha nincs háziállatod!
  • Szánd rá az időt a boltban, olvasd ki a címkéket, és ne vegyél meg olyan terméket, amiben cukor van!
  • A cikkben lévő “A cukor álnevei”c. képet mentsd el a telefonodra, amíg nem ismered föl a cukor álneveit!