12. hét

Banánhéjak – avagy mindent jól csinálok, mégsem fogyok, mitől van?

Ebben a részben azokat a főbb hibalehetőségeket szedem össze, amik még befolyásolhatják a fogyásodat.

Egyre több embernél diagnosztizálnak inzulinrezisztenciát, cukorbetegséget. Ezek kialakulásában jelentős szerepet játszik a helytelen, finomított szénhidrátokban gazdag étrend és a mozgásszegény életmód. Ám legalább ennyire fontos lehet ebben, és a már kialakult állapot romlásában a kevés alvás és a stressz.

1. Megfelelő mennyiségű alvás hiánya

Amikor kiderült az inzulinrezisztenciám, akkor a belgyógyászom egyik első kérdése volt, hogy van-e alvászavarom? A csodálkozáson túl az adekvát válaszom erre a “fogalmam sincs” volt, ugyanis az akkor 18 hós igény szerint szoptatott kislányom épp 2 óránként kelt, az épp kemoterápia alatt lévő férjem szintén, és még nem is egyszerre, szóval azt sem tudtam, mi az alvás, nem hogy zavarom lett volna… Nos, amikor minden helyreállt, akkor persze kiderült, hogy igen, van, és ha akarom, sem tudom átaludni az éjszakát.

Az alvásunk létszükséglet, és ki kell tapasztalnod, hogy Neked mennyi kell. És nem az életben maradáshoz, hanem a megfelelő működéshez.

Egy holland kutatás szerint egyetlen, kevés alvással töltött éjszaka is gátolja a szervezetünket, hogy az inzulint a vérben lévő cukor lebontására felhasználja. A folyamatos alvásmegvonás miatt felborul a cukoranyagcsere, ám a kutatás szerint egyetlen rossz éjszaka, amikor csak négy órát aludtak a résztvevők, 18-25 (!) százalékkal csökkentette az inzulinérzékenységet, azaz hogy a cukor a sejtekhez kerüljön a és a szervezet fel tudja használni  a tápanyagot.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha az inzulinérzékenység romlik, a hasnyálmirigy inzulin-többlettermeléssel reagál, hiszen a sejtek éhezéséből az agy azt a téves következtetést vonja le, hogy a vérben nem áll rendelkezésre kellő mennyiségű inzulin a cukor elszállítására. Rövidtávon ez zsírraktározáshoz vezet, hosszú távon a túltermelésre kényszerített hasnyálmirigy kimerüléséhez, vagyis cukorbetegséghez, később számos szív- és érrendszeri, vagy akár daganatos betegséghez.

Gyakran megesik, hogy a babával otthon lévő anyuka kikerekedik. Sok tényező közrejátszik ilyenkor, a szoptatás, a hormonális változások, és az egyik ok lehet az alváshiányból fakadó hormonális változás.

Van, hogy muszáj kelni a picihez, de vannak olyan módszerek, amik megkönnyítik, hogy a kritikus időszakban is legalább megkísérelj eleget pihenni. Ha tudsz, aludj együtt a babáddal, ha nem is egy ágyban, de pl. a babaöböl tökéletes megoldás arra, hogy ha kell, egy mozdulattal elérd a kicsit, mégis külön ágyon legyetek. (Hatalmas téma, hamarosan jön külön cikk róla  a főoldalon.)

Ha komolyabb alvásproblémád van, érdemes egy alvásklinikát felkeresned, ha házilag orvosolható szint, akkor jó szívvel ajánlom Sinka Miléna Egy ágyban az egészséggel című könyvét.

2. Stresszkezelés

Szintén óriási a téma. Lényeg, hogy az állandó túlhajszoltság a kortizol, vagyis a stresszhormonszint növekedésével járhat, ami megint csak zsírraktározáshoz vezethet. Ez a kialvatlansággal együtt erősíti egymás hatását, tehát ha “papíron” mindent jól csinálsz, akkor is megeshet, hogy nem fogysz, esetleg hízol is! (Viszont saját jól-léted érdekében lehetőleg ne takarózz ezekkel, ha a diéta és a mozgás nincs rendben, először keresd ott a hibát!)

Megesik, hogy az ember lánya a stresszt érzelmi evéssel kezeli. Tehát, ha stressz ér, eszel, akkor is, ha nem vagy éhes, és javarészt nem a diétabarát verziók kerülnek eléd ilyenkor… Utána érkezik a lelkiismeret-furdalás, amely újabb stresszforrás. Ördögi kör.  Ez esetben érdemes egy szakembert felkeresned (pl pszichológust vagy coachot), akivel kiderítitek a stresszevés okát, és azt próbáljátok meg kezelni.

Mindkét esetben érdemes különböző stresszkezelési technikákat elsajátítani, és tudatosan alkalmazni őket. Ezek nagyon változatos palettán mozognak, én a magam részéről mozgok sokat, meditációt és légzéstechnikát alkalmazok.

És íme, elértünk a 12. hét végére. Remélem, sikerült egy szemléletet, egy hozzáállást átadnom, és hogy rengeteg új, gondolatébresztő infóval lettél gazdagabb.

Innen nincs elengedve a kezed, most, a nyári kurzus után kicsit visszanyúlunk, és felvesszük a fonalat, ahol aki elejtette… 🙂